Už dlhšiu dobu, možno rok, trpím veľkými bolesťami krčnej chrbtice. Absolvovala som neskutočné množstvo snímkov a potom mi predpísali množstvo liekov. Môj stav sa ale nezmenil a nemení, bolesť sa opakovane vracia a znemožňuje mi spať a pracovať. Rozhodla som sa požiadať o rehabilitáciu a na základe výmenného lístka od všeobecného lekára som sa išla objednať do rehabilitačnej ambulancie v budove. Tam som sa dozvedela, že ošetrujúci lekár ordinuje iba raz v týždni, pretože trvalý pracovný pomer má v štátnej nemocnici. Dohodli sme si návštevu o mesiac.
Po mesiaci som navštívila v určenom čase ambulanciu a priniesla som so sebou aj posledné röntgenové snímky. Snažila som sa lekárovi vysvetliť, čo mi spôsobuje ťažkosti, ale vôbec som nedokázala odhadnúť, či ma počúva alebo nie. Uprene pozeral do obrazovky počítača a rozčuľoval sa, že mu čosi nejde uložiť. Vybrala som snímky a poprosila ho, aby sa pozrel a povedal mi, čo sa s mojou chrbticou deje. Podráždene sa na mňa pozrel a povedal mi, že to vie. Ďalej sa venoval počítaču a telefonoval no oddelenia informatiky polikliniky. Medzitým na papier sestričke napísal, aké procedúry mi má napísať a koľko. Mne nezabudol zdôrazniť, že procedúry nad limit zdravotná poisťovňa nehradí, musím si ich zaplatiť sama.
Pre mňa je to iba jeden z príbehov. Neviním lekára, že sa mi nevenoval podľa mojich predstáv, iba sa snažím trochu poukázať na zákulisie tz. zdravotnej starostlivosti.
Lekár plní úlohy, ktoré vyplývajú zo zmluvného vzťahu so zdravotnou poisťovňou, s ktorou má on alebo jeho zamestnávateľ podpísanú zmluvu o úhradách zdravotných výkonov (definícia: zdravotný výkon je preventívny, diagnostický, liečebný, liečebne rehabilitačný, ošetrovateľský alebo iný výkon, ktorý vykonávajú zdravotnícki pracovníci).
Keď je pacient so správaním lekára chovaním nespokojný, nabudúce k nemu nepôjde, to je všetko.
Pre lekára je ale existenčne dôležité neporušiť zmluvu so zdravotnou poisťovňou - platcu jeho výkonov. Lekár si je vedomý toho, že ak poisťovni pošle neúplné, resp. nesprávne vyplnené údaje, alebo, nedaj bože, si dovolí neposlať včas výkaz alebo nedodrží predpísaný počet ošetrených pacientov, poruší zmluvu aj s finančnými dôsledkami.
Keď sme už pri nesprávnych výkazoch, chcem sa pozastaviť pri úkone lekára ˝Predpísaním lieku s následným vystavením receptu˝.
Aj tu to lekár nemá jednoduché. Za pochodu by mal vedieť okrem chemického zloženia aj rad ďalších charakteristických vlastností lieku a ekonomické údaje, ktoré od neho vyžaduje zdravotná poisťovňa na základe rozhodnutia Kategorizačnej komisie Ministerstva zdravotníctva SR. Tá zasadá 12 - krát ročne a určuje:
- ktoré lieky budú zaradené do zoznamu liekov hradených z verejných zdrojov (zdravotnou poisťovňou) a ktoré nie,
- ktoré lieky budú hradené poisťovňou,
- u ktorých liekov dôjde k zmene úhrady poisťovňou,
- ktorý lekár – špecialista môže daný liek predpísať,
- ktoré lieky budú mať podmienenú úhradu (na diagnózu, vek pacienta a iné),
- u ktorých liekov dôjde k zmene podmienky úhrady.
(poznámka: Na www.liekinfo.sk v záložke Prehľady po každom zasadnutí komisie zmeny sa analyzujú a z nich sa spracovávajú výstupy).
Lekár vo svojom záujme zmeny registruje a sleduje. Softvérové programy, keď ich ovláda, mu to uľahčujú. Občas sa aj niečo pokazí, ale Hippokratova prísaha sa má dodržiavať.
Zdroj: AOSL